Ordföranden hösten 2018

Så kom hösten efter en fantastisk sommar!
Hoppas ni alla precis som jag kunnat njuta av den fina sommaren med sol och bad i vad som närmast kan liknas vid ett normalt medelhavsklimat.
Kanske lite väl varmt ibland och lite onormalt väder i Sverige enligt en del men nu är hösten här och den verkar väldigt normalsvensk. I föreningen har vi haft höstens första styrelsemöte med åtföljande veteranlunch i Ing2 kamratförenings regi. Det var representanter för Flottans män i Jönköping som berättade och visade film om  när de deltog i  en jordenruntsegling 1967 med HMS Älvsnabben där också dåvarande kronprinsen Carl-Gustav ingick i besättningen.
Styrelsemötet kom mycket att handla om styrelsens framtida sammansättning. Därför  deltog valberedningens representanter Kenneth Wennblom och Tomas Lägermo. Vi som drivit föreningen de senaste tjugo åren är i huvudsak 40-talister och känner, även om vi verkligen gillar våra uppdrag, att det börjar bli dags för nästa generationer att börja ta över. Valberedningens uppdrag och arbetet inför årsmötet kommer att vara en utmaning. Att föreningen måste leva vidare många år till står utan allt rimligt tvivel. Jag vet att det finns många levande f.d. I 12:are som har en stark känsla för sitt gamla regemente och därför värnar föreningens fortsatta existens. Därför blir nästa årsmöte, fredagen den 22 februari särskilt viktigt. Så boka in detta! Kallelse kommer i mitten av januari. I samband med årsmötet kommer vi också att avtäcka en mindre kopia av I 12 statyn som står vid infarten till gamla regementsområdet. Vi avslutar som vanligt med en god middag i mäss Trianon tillsammans med Ing 2 kamraterna. 2019 års första veteranlunch är planerad till torsdagen den 31 januari. Då får vi lyssna till tidigare personalchefen vid Ing 2, Bo-Kenneth ”Knutte” Knutsson som gjort en framgångsrik civil karriär som verksamhetschef vid Höglandssjukhusets psykklinik.
Årets resa planerar vi att äga rum onsdagen den 15 maj. Det blir ytterligare en resa på Göta kanal, en sträcka som vi inte seglat på tidigare.
Nationaldagen ställer vi som vanligt upp och marscherar bakom vår fana för uppställning på Stora Torget för att efter ceremonin samlas för en stunds samvaro med en enkel måltid. I fjol blev Nationaldagen något av en folkfest och så sannolikt även nästa år också. Välkomna och möt upp!
Välkomna också till veteranluncherna torsdagarna 28/3, 26/4 och 23/5. Mer info kommer på hemsidan och vidare genom annons i Smålands-Tidningen torsdagen före aktuellt tillfälle.
Om vi blickar lite framåt så är vi snart vid år 2020. Då är det 75 år sedan kamratföreningen bildades, nämligen den 10 juni 1945 i samband med regementets dag. Det är då också 100 år sedan dåvarande Kalmar regemente tog de nybyggda kasernerna i besittning. Detta måste naturligtvis manifesteras på något sätt.

Med höstliga I 12 hälsningar!
Kurt-Lennart Larsson